הדור השני של טיגואן, רכב הפנאי הקומפקטי של פולקסווגן, הושק ב-2015, וב-2017 הוצגה גרסה מוארכת לשבעה נוסעים לדגם זה. טיגואן עבר מתיחת פנים ב-2020 וב-2021 הגיעה לכאן אותה גרסת אולספייס מוארכת.

הקשר, פרטים
תחילה הגיעה לכאן גרסת טורבו-בנזין 2.0 ליטר, 190 כ"ס, הנעה כפולה, ובהמשך הצטרפה אליה הגרסה הזולה יותר, אותה אנו בוחנים כאן: 1.5 ליטר, 150 כ"ס והנעה קדמית.

בסיס הגלגלים של טיגואן אולספייס ארוך מזה של הגרסה הרגילה ב-11 ס"מ ל-279 ס"מ (וכמו בסקודה קודיאק שיש לו אותו בסיס ואותם מכלולים) והאורך גדול ב-22 ס"מ ל-473 ס"מ.

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (1.5 ל', הנעה קדמית)
צילום: אלי שאולי

המחיר ההתחלתי של אולספייס הוא 185,000 שקלים ברמת הגימור 'אלגנס' שהייתה ברכב המבחן, 10,000 שקלים יותר מאשר טיגואן הקצר. במפרט האבזור של זו תאורת לד, חישוקי "18, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, מפתח חכם, תצוגה עילית, מולטימדיה עם צג "8 וממשק קארפלי, מחוונים מוקרנים, מצלמות היקפיות, טעינה אלחוטית, בקרת אקלים תלת-אזורית.

כאן נציין כי מחיר גרסת 1.5 ליטר ב'אלגנס פרמיום' הוא 210,000 שקלים – 20,000 שקלים פחות מאשר בגרסת ה-2.0 ליטר – ובמפרט  גם מצבי ניהוג, חישוקי "19, ריפוד עור, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים עם אוורור. 

מפרט הבטיחותי מכובד, וקל לתפעול-ביטול  וזה כולל בין השאר: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים, ובקרת שיוט אדפטיבית.

עיצוב ונראות
האולספייס סולידי למראה ועיצובו נכון לרכב פנאי. בהמשך החזית המאוד פולקסווגנית קווי דופן חסונים היוצרים הופעה מסיבית למדי. למרות גילו, אולספייס נראה רלוונטי גם אם קודיאק הצעיר יותר נראה אלגנטי יותר. איכשהו חישוקי ה-"18 נראים מעט קטנים על הרכב.

פנים  הרכב
סביבת הנהג מקרינה חוסן, כיאה וכנדרש מרכב פנאי, והיא נאה למראה בזכות עיצוב נקי, כמו זה שהכרנו בדור הוותיק יותר של דגמי פולקסווגן. עם זאת, היא נראית עכשווית, ומאפשרת להרגיש מיד בבית. מערך החומרים והגוונים אחראי להופעה מהודרת – ריפוד בהיר ונאה שחלקו קטיפתי, דיפון דלתות באותו גוון, דיפון כהה דמוי עץ ובתוכו תאורת הפנים הצבעונית.

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (1.5 ל', הנעה קדמית)
צילום: אלי שאולי

צג המולטימדיה שגודלו "8 אינו נראה כמו המילה האחרונה בקבוצת פולקסווגן, אבל התפעול שלו נוח יותר מאשר המערכות החדשות יותר, והוא כולל גם ממשק קארפלי. המחוונים המוקרנים ברורים, אך התצוגה העילית שמוקרנת על לוח פלסטיק שמתרומם אינה איכותית.

בקרת האקלים נשלטת חיצונית, אבל כדי לקלקל נוסף במקצה השיפורים תפעול באמצעות פסי מגע וזה אינו נוח. גם לאולספייס הבסיסי מצלמות היקפיות, אלא שהתמונה המוצגת אינה ברורה תמיד.
ברכב שפע תאי אחסון במידות שונות, כולל כאלה ייעודיים למשקפיים בתקרה עבור כל הנוסעים, מגירות מתחת למושבים, רשת בדופן הקונסולה המרכזית.   

תנוחת הנהיגה הגבוהה משתלבת היטב במופע הכולל של רכב הפנאי הזה, והראות טובה לכל כיוון. חבל שהמושב שנראה נהדר אינו נוח בגלל שהמסעד רך מדי באזור הגב התחתון.
המרחב מאחור טוב, וכך גם מרווחי הרגליים והראש. המושבים, במבנה 1:2, ניתנים להזחה לפנים/אחור ואפשר לשנות את זווית ההטיה של המסעד. לרשות הנוסעים מאחור בקרת אקלים והתאורה נאה מאוד.

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (1.5 ל', הנעה קדמית)
צילום: אלי שאולי

הכניסה לשורה השלישית נוחה יחסית לכלים כאלה. המושב שם נמוך מאוד, אבל אם היושבים בשורה המרכזית מתחשבים, ניתן לסדר מרווח רגליים סביר. עם זאת, מרווח הראש למבוגרים בעייתי, מה שיחייב אותם להטות את הגוף לפנים. קיפול המושבים, כולם במבנה מסיבי, נוח.

תא המטען קטן כאשר כל המושבים בשימוש ועדיין שימושי, גדול מאוד (700 ליטרים) עם קיפול השורה השלישית. הרכבת כיסוי תא המטען, המוסתר היטב תחת הרצפה כאשר השורה השלישית בשימוש, קצת קשה.

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (1.5 ל', הנעה קדמית)
צילום: אלי שאולי

מנוע וביצועים
מנוע הטורבו-בנזין בגרסה זו מייצר 150 כ"ס (5000 סל"ד) ו-25.5 קג"מ (1500-3500 סל"ד), משודכת לו תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה כאמור קדמית. כל אלה מסדרים לרכב האצה של 9.6 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-200 קמ"ש (ל-2.0 ל' 7.7 ש' ו-213 קמ"ש).

הביצועים מספקים ואף יותר כמעט בכל תוואי ועומס. היציאה מהמקום, פרט להשהיה קצרה, טובה, הרכב צובר קצב בקלות בכבישים מהירים, ניתן להגביר מהירות גם במעלה הררי והאצות ביניים לעקיפות יעילות ביותר. רק במצבי עומס כבדים, התגובה אינה מיידית וחדה בגלל התנהלות התיבה, וניתן לשפר זאת באמצעות הורדת הילוכים על-ידי הפקדים שמאחורי ההגה. פעולת התיבה הדו-מצמדית אינה חלקה בנסיעת שבילים, כמו במעלה עם דרדרת.

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (1.5 ל', הנעה קדמית)
צילום: אלי שאולי

צריכת הדלק בתוואי המבחן עמדה על 10.3 ק"מ/ל' ובשיוט בין-עירוני הייתה 12.8 ק"מ/ל'.

נוחות, התנהגות
כיול המתלים בטיגואן נוטה לכיוון הרך, והרכב מסתדר היטב עם פגמים קטנים או טלאים באספלט. עם זאת, מפגש עם שיבושים גדולים ומעבר על פסי האטה מורגשים באופן מוחשי. רעשי הרוח בולטים ואילו רעשי הכביש מוחרשים היטב.

נוחות הנסיעה בשבילים טובה למדי, כל עוד הרכב אינו פוגש בבורות גדולים מדי, וטיגואן מפגין בנסיעה כזו חוסן מבני.

אותו כיול רך של המתלים אחראי לכך שרכיבת המרכב בנהיגה מהירה בכביש מתפתל מורגשת, אבל היכולת הדינמית מכובדת, אחיזת הצמיגים טובה ואלה מאפשרות לרכב לשמר קצה נאה גם במעלה הררי מתעקל. משקל ההגה מעט קל מעט, אך יכולת ההפניה שלו נכונה, והרכב פונה היטב.  

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (1.5 ל', הנעה קדמית)
צילום: אלי שאולי

זינוק אגרסיבי מדי על משטחים עם אחיזה נמוכה יכול לאתגר את הציר הקדמי ולגרור החלקה ונקישות, והתערבות בקרת היציבות עלולה להיות אלימה. עוצמת הנשיכה של הבלמים אינה חזקה, אך פעולתם צפויה והדרגתית.

מחיר, תמורה
פולקסווגן ישראל סובלת מאיחור כרוני בהגעת דגמים חדשים ולעתים נעדרת מתחומים  חשובים ומבוקשים. אבל לעיתים הקלפים מסתדרים.

טיגואן אולספייס הגיע באיחור רב מאוד, אבל הדגם הוותיק בגרסת אולספייס עם שבעה מקומות, מעניק כעת תמורה מצוינת. בגרסה וברמת גימור זו – שמחירה 185,000 שקלים – לא מעט אבזור, מרחב מכובד, והיא מבצעת את מטלות הנהיגה באופן ראוי. וכן, היא גם זולה משמעותית מגרסאות מקבילות של סקודה קודיאק.